fredag 11 oktober 2013

Dockhuset - innan

Införskaffade för en tid sedan ett Lundby dockhus av modell äldre som jag har tänkt renovera upp åt Prinsessan till julklapp. 
Det är i förvånansvärt gott skick, alla delar finns kvar förutom skorstenen och fönstret på högra gaveln.
Huset framifrån


Huset uppifrån
Huset bakifrån
Högra gaveln
Vänstra gaveln

Idéer


Allmänt
Jag finns plötsligt riktigt inspiration till att ta itu med huset. Hittills har jag lite bara hunnit surfa och leta efter olika idéer, men det bara kliar i fingrarna att få ta itu med att göra nåt också.
Många har plockat isär sina hus innan de börjar, men jag ska se hur pillrigt det är att jobba med huset helt, innan jag börjar ta isär det. Mitt hus är ändå det gamla som är limmat, inte skruvat, så jag vill inte om det inte är tvunget. Här hittade jag en finsk step-by-step beskrivning på hur man tar isär det med endast en bordskniv till hjälp.
Många som bloggat om sina dockhus, använder dem som prydnader, men det här är det ju meningen att en 3½-åring ska få leka med, så det lönar sig inte att satsa så mycket på småprylar, utan att få en inbjudande helhet. 

Tak
Taket velar jag med att antingen limma på nytt papper (printa ut ett takmönstrat papper och limma fast) eller måla med svart målfärg.

Fasad
Fasaden är samma. Jag har sett en hel del målade hus; antingen rosa eller vitt tilltalar mig mest, men å andra sidan skulle det kunna vara ganska kul att göra en tegel- eller brädväggsfasad i papper och limma på.

Skorsten
Skorsten tänkte jag pyssla ihop själv, antingen av papp eller dylikt, eftersom jag inte vill ha den där som ursprungliga finns, utan hellre sätta den ovanför eldstaden, bara jag hittar på var den kommer...

Fönster
Fönstren håller jag på ännu och funderar på om jag ska byta ut till en tunn plexi-skiva (tex. på Biltema säljer de en 30x30cm skiva i både 2mm, 4mm och 6mm tjocklek) eller bara sätta in en tjockare plastfilm där fönstret saknas. I så fall kanske jag stadgar upp fönstrena lite med spröjs, bara jag hittar på vad jag kan använda till att tuillverka dem.

Rummen
Rumfördelningen funderar jag också en hel del på. Den klassiska fördelningen med vardagsrum och sovrum i övre våningen, i nedre våningen kök, hall och toa tilltalar inte mig så mycket eftersom det inte finns något barnrum som jag tror att Prinsessan skulle vilja ha. Men att lämna bort toan eller köket som en del gjort, vill jag inte heller göra.
Så just nu lutar det mest åt att vardagsrum och barnrum finns uppe, hallen får ge plats åt köket och köket blir sovrum och toan hålls där den är.

Väggar
Väggarna tror jag att får tapeter av utprintade papper, jag hittade på 
Lundbys hemsida hur man kunde skriva ut nya tapeter till de olika rummen. Variationen är inte den allra största men därifrån får man i alla fall mall till väggarna.

Golv
Golvena tänker jag dels lägga in brädgolv på (i vardagsrummet i alla fall). Hittade på Biltema (oj, vad det är poppis) en stor påse med pinnar som är menade som tändpinnar, men de är perfekta dockhusbräder. Tänkte limma fast dem och lacka dem, men få se hur det går.
Annars så blir det antingen utskrifter eller plastdukar eller nåt annat kul jag hittar på.

Inredning
Har en del idéer om inredning, problemet är få ihop det till en helhet av alla enstaka grejer.
Jag hittade en bild på en eldstad jag hade när jag var liten i mitt dockhus, och skulle vilja testa om det gick att konstruera något liknande i papp.
Soffa skulle det vara ganska lätt att göra av en disksvamp och lite tyg.
Lister såg jag en smart idé om att använda sig av målade grillpinnar.
Jag skulle inte vilja köpa så mycket utan hellre göra det själv, men tex kök och badrumsinredning kan vara ganska svårt att tillverka själv... 
Jag köpte en tid tillbaka från Tiger några set med ihopbyggbara dockmöbler och ska säkert försöka få ihop dem och i användning också.
Mattor och gardiner är det bara att gå och rota bland mina stuvtygbitar och se om man hittar något passligt. Kanske jag också virkar eller väver ihop en matta av något passligt garn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar