fredag 11 oktober 2013

Glasunderlägg

Fick en idé att virka glasunderlägg, men hittade som vanligt inget mönster jag var riktigt nöjd med. Jag hade beslutat mig för att använda mig av garnet 7 veljestä (Novita) eftersom jag har ganska många halva nystan i olika färger. Färgerna skulle passa in i vardagsrummets färger, dvs. svart, grå, vit och röd.
Det slutade med 7 olika färger: Svart, vitt, 3 nyanser grått och 2 nyanser rött.

Beskrivning:

Varv 1: Magisk ring, 4 lm, 1 st, 1 lm, upprepa tills 8 st totalt (inkl. första 3 lm), slut varvet med 1 sm.
Varv 2: 3 lm i första maskbågen, 2 st i samma maskbåge, 3 st i varje av de följande 7 maskbågarna, slut varvet med 1 sm.
Varv 3: 3 lm, hoppa över 1 maska, 1 fm i följande maska, upprepa varvet runt.
Varv 4: 1 sm, 1 fm runt maskbågen, 4 lm, fäst runt följande maskbåge med 1 fm, upprepa varvet runt.
Varv 5: 1 sm, 7 st runt följande maskbåge, fäst runt nästa maskbåge med 1 fm, upprepa med 7 st i varannan maskbåge och fäst emellanåt med 1 fm i de andra maskbågarna varvet slut. 
Varv 6: 1 fm och 1 lm, 1 st, 1 st och 1 lm, i mittenmaskan: (1 dst, 2 lm, 1 fm i 2:a lm, 1 dst), 1 lm och 1 st, 1 st och 1 lm, 1 fm, 1 fm runt nedre v. Upprepa varvet runt och avsluta.
  
Beskrivningen är säkert dålig, men jag har bara skrivit ner den hastigt för att själv komma ihåg hur jag gjort, man kan alltid fråga mig om en bättre förklaring om man vill...




1 kommentar:

  1. Suomenkielinen käännös ohjeeseen:

    Kierros 1: Maaginen aloitus (kts magic loop) , 4 kjs, 1 p, 1 kjs, toista kunnes kierroksessa on yhteensä 8 p (mukaanlukien ensimmäistä pylvästä koostuen 3 kjs), lopeta kierros 1 ps.
    Kierros 2: 3 kjs ensimmäseen silmukkakaareen, 2 p samaan silmukkakaareen, 3 p jokaiseen seuraavista 7 silmukkakaariin, lopeta kierros 1 ps.
    Kierros 3: 3 kjs, jätä väliin yksi silmukka 1 ks seuraavaan silmukkaan, toista koko kierros loppuun.
    Kierros 4: 1 ps, 1 ks silmukkakaaren ympärille, 4 kjs, 1 ks seuraavan silmukkakaaren ympärille, toista koko kierros loppuun.
    Kierros 5: 1 ps, 7 p seuraavan silmukkakaaren ympärille, 1 ks seuraavan silmukkakaaren ympärille, toista 7 p joka toiseen silmukkakaaren ympärille
    ja kiinnitä välillä 1 ks joka toiseen silmukkakaareen.
    Kierros 6: 1 ks ja 1 kjs, 1 p, 1 p ja 1 kjs, keskisilmukkaan: (1 pp, 2 kjs, 1 ks toiseen kjs koukusta katsottuna, 1 pp), 1 kjs ja 1 p, 1 p ja 1 kjs,
    1 ks, 1 ks alemman kierroksen ympärille. Toista kierros loppuun ja päättele.

    SvaraRadera