tisdag 16 september 2014

Fuskpolo

När Prinsessan var liten, så stickade jag ett par fuskpolon eller "kaulurin" åt henne i akryl. De har tjänat bra, och varit superba att ha på henne ute om vintrarna! Men nu börjar de vara lite för små...
Så nu är det dags att sticka nya...

Jag stickade med 3ans stickor förra gången, och tänkte nu sticka i samma modell, men ta ett lite tjockare garn och 4ans stickor istället... Få se vad det blir...
Men beskrivningen på den mindre/äldre fuskollen skriver jag ner i alla fall, så har jag lättare att sticka den nya.

(Den har blivit lite sjabbig efter tre vintrars flitigt användande. Men med tanke på att förutom flitig användning, så brukar jag dessutom kasta med den med i tvätten i vanlig 60 graders maskin och därefter torktumlare, så den har klarat sig ganska bra tycker jag själv.)

Beskrivning

Garn: Red Heart Denver
Stickor: 3

Lägg upp 68 m och sticka fram och tillbaka. På båda sidor finns tre kantmaskor som alltid stickas räta (förutom den första m i varvet som lyfts). Emellan dem stickas 2 r, 2 a så att på den räta sidan kommer det två räta m efter/före kantmaskorna. Sticka 35 v. Trä upp de mittersta 34 m på en hjälpsticka eller hjälptråd och sticka på var sida 17 m i ytterligare 8 v. Öka i vartannat varv 1 m på inre sidan innan de två sista räta m 4 gånger. Sticka den andra axeln på motsvarande sätt. Lägg upp 26 m mellan de båda axlarna och fortsätt på samma sätt med 2 r, 2 a med 3 alltid räta kantmaskor på var sida. Sticka 35 v och avsluta.
Kragen: Plocka upp 34 m från hjälpstickan eller hjälptråden. Plocka upp 18 m på axeln och 26 m från framsidan och slutligen 18 m till från andra axeln så att det toala maskantalet är 96 m. Sticka ca 30 v med 2 r, 2 a och avmaska maskorna löst. Fäst trådar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar