måndag 15 september 2014

Reflextofsmössa åt Prinsessan

Hittade i matbutiken Prisma plötsligt ett nytt garn i underbara färger: Red Heart Reflective. Köpte ett nystan shockpink och ett nystan svart utan att desto värre tänka på vad jag skulle göra av dem (Pink är Prinsessans favoritfärg och svart är mammas). Nu när det blir mörkt och svårt att bli sedd, så vill jag att dottern i alla fall syns när hon rör sig ute, men eftersom jag själv ofta märker att jag är utan reflexer, så tänkte jag att en mössa i reflekterande garn inte skulle sitta helt fel heller.



Garnet rekommenderas att stickas med stickor av storlek 6, men eftersom jag ville ha mössan ganska stadig så tog jag istället storlek 5. 

Beskrivning

Lägg upp 72 m på en rundsticka. Sticka 1 vriden rät, 1 avig. Den vridna räta stickas så att man stickar den i bakre maskbågen. Den gör resåren, om möjligt, ännu mer elastisk, men samtidigt så ser det ut som små flätor. 
Jag stickade resår i 32 v, och tog sedan ihop på följande sätt:
*1 vriden rät, lyft 1 m, sticka ihop 2 m och dra den tredje över de ihoptagna m, sticka 1 vriden, 1 avig,* och  upprepa * varvet till slut. Sticka två vanliga varv och upprepa ihoptagningsvarvet. Sticka ett vanligt och dra tråden genom de kvarstående maskorna och dra ihop. 
Gör en stor tofs, sy fast den och fäst den övriga trådarna.

Ett nystan räckte inte riktigt. Eller det räckte till mössan, men inte mera till tofsen, så jag fick handla ett nystan till... Jag har börjat sticka en likadan i svart åt mig, men börjat med 76 m sitället för 72. Gissar att jag får sticka min mössa ett par varv längre än prinsessans, så jag är lite osäker om ett nystan räcker även om jag inte gör någon tofs åt mig.

1 kommentar:

  1. Ja suomennos pipon ohjeeseen:
    Luo 5. koon pyöröpuikolle 72 silmukkaa. Neulo 1 kiertäen oikein, 1 nurin, ja toista. Kiertäen oikein tarkoittaa että neulotaan oikea silmukka takakautta (kts ohjevideo täältä: http://www.garnstudio.com/lang/fi/video.php?id=32) Tämä tekee sen että joustosta tulee napakkaampi ja samalla "letitetyiltä".
    Neuloin 32 kierrosta tätä joustinneuletta ennen kuin aloitin kavennukset seuraavalla tavalla:
    *1s kiertäen oikein, nosta 1 s, neulo 2 s yhteen ja vedä nostettu s juuri neulotin silmukan yli, 1 s kiertäen oikein, 1 nurin* Toista ** koko kierros ja neulo 2 kierrosta joustinta ilman kavennuksia. Toista vielä kerran kavennuskierros ja yksi tavallinen. Katkaise lanka ja vedä loppusilmukoiden läpi ja kiristä.
    Tee iso tupsu, ompele kiinni ja päättele langat.

    SvaraRadera