måndag 16 februari 2015

Fingervantar

Jag som så ogillar att göra fingervantar, så lovade min lilla Prinsessa att hon skulle få nya fina fingervantar i lysande pink färg. Jag brukar vanligtvis föredra köpisfingervantar, de är elastiska och sitter bra, men tyvärr är de också ganska kalla, eftersom de jag hittat är helt i akryl (och elastan).
Nu hade jag rätt länge gått och petat på ett garn i vår matbutik Regia Active som ropat åt mig där i hyllan och till slut tog lockelsen över och jag inhandlade ett helt nystan för ett par fingervantar.
Samtidigt fick jag chansen att prova mina nya stickor jag köpte på eBay, ett paket med 15 set strumpstickor i storlekar mellan 2 och 10!
Slutresultatet blev jag ganska nöjd med, och det värsta jobbet var att fästa alla garnändor. Jag märkte att de blev ganska breda, de kunde ha varit lite smalare, men tror att de värmer bättre såhär än om de skulle vara för tajta.



Fingervantar (storlek ca 4-5 år)

Garn: pink Regia Active
Stickor: 3,25 mm strumpstickor

Lägg upp 40 m (10 m per sticka) för mudd och sticka resårstickning (1 r, 1 a) runt i 26 v.
Sticka 1 v rätt och börja sedan med tumkilen (indisk tumkil). Flytta 4 m från sticka 1 till sticka 2 och lägg upp 1 m i slutet av sticka 1 på varje varv tills du har 16 m på sticka 1. (14 m på sticka 2, och 10 m på vardera stickor 3 och 4)
Sticka alla maskor på sticka 1, lägg upp två nya m i slutet. Flytta över maskorna på sticka 2 (14 m) till en hjälptråd, och fortsätt sticka efter sticka 1 med sticka 3 och 4. Dela upp maskorna från sticka 1 på två stickor (och fördela maskorna på följande sätt: 9 m på sticka 1, 10 m på stickor 2 och 3, och 9 m på sticka 4.)
Fortsätt med rätstickning i 13 v.
Dela upp för fingrar på följande sätt:
5 sista m på sticka 4 + 5 första m på sticka 1 + lägg upp 2 nya m emellan (mellan ringfinger och lillfinger) blir lillfingrets maskor = 12 m.
De övriga 4 m på stickorna 1 och 4 + 3 nya mellan dem (mellan ringfinger och långfinger) + plocka upp 3 m av de upplagda m av lillfingret blir ringfingrets maskor = 14 m.
De 6 sista m på sticka 2 + de 6 första m på sticka 3 + 2 nya emellan dem (mellan pekfinger och långfinger) blir pekfingrets maskor = 14 m.
Och till slut de kvarstående 4 m av sticka 2 och 3 + 3 upplockade m på vardera sidan blir långfingrets maskor = 14 m.
Jag mätte vår Prinsessas fingrars längd och fick ca 4 cm för lillfingrets längd, 5 cm för pekfinger och ringfinger medan långfingret var ca 5,5 cm. Tummens längd var ca 3,5 cm.
Jag stickade 9 v på lillfingret, 13 v på ringfingret, 12 v på pekfingret (som var några mm kortare än ringfingret), och 15 v på långfingret innan jag avslutade med att ta ihop. (på ca 2-3 v)
Plocka upp de 14 m på tummen och plocka upp ytterligare 2 m där de två andra lades upp ovanför tummen.  Sticka till önskad längd och ta ihop (jag stickade 8 v).
Sticka en vante till, men spegelvänd. (Tumkilen med 14 m kommer då på sticka 1 och man lägger upp 1 ny m i början på sticka 2 på varje varv tills det finns 16 m på sticka 2.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar