tisdag 17 februari 2015

Väpnarmössa

Prinsessan grävde fram en hög med gamla "babymössor" i modell väpnarmössa i tunt trikåtyg och insisterade på enbart använda dem! Nå, inte mig emot, eftersom de skyddar både öron och hals, men nu när det blir allt kallare ute, så borde de vara lite tjockare mössor hon väljer att dra på huvudet, så jag föreslog diskret om jag skulle sticka en tjockare "babymössa" åt henne? Förslaget mottogs positivt, så jag upp till garngömman och ut på internet och surfa idéer! Hittade några intressanta mönster, det jag mest fastnade för var en mössa på Ravelry (Lyalya Hoodie) som jag blev förtjust i och efter att jag tittat lite på några bilder började en idé om hur jag ville sticka byggas upp i mitt huvud...
Garnet jag valde var ett lilafärgat Novita Viivi som jag har i fjol köpt ett par nystan av (vad de var meningen att bli kommer jag inte ens ihåg, kanske en halsduk?) och jag har använt mig av tre olika 60 cm långa rundstickor i storlekarna 4, 5 och 6 mm. 




Beskrivning

Lägg upp 100 m på 6:ans rundsticka och sticka rundstickning resår 2 r, 2 a i ca 20 varv. De större stickorna gör en lösare resår som kan gå ner över axlarna och värma. Byt still sticka 4 och fortsätt resåren i ytterligare 18 varv. En spändare resår vid halsen som ger mer stadga. Lägg en markör mitt bak (mellan två aviga m). Byt till stickor 5, och sticka resår stickning i 39 m, sticka 8 a, maska av 6 m mitt fram ( 2 a, 2 r, 2 v), sticka 8 a, och fortsätt resåren varvet till slut. Sticka på samma sätt som förra varvet fram till de avmaskade m, vänd och sticka 8 m rätt, resår till de sista 8 m som igen stickas rätt. Vänd.
Sticka i ändorna alltid 3 v rätt, byt sedan till 3 v avigt, samtidigt som man ökar vid varje byte med 2 m.
När alla m är räta förutom de två mittersta (2 a), sticka bara 1 varv räta, ta av tråden med en lång svans och sy ihop mössan upptill framifrån bakåt imiterande räta maskor. Fäst trådarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar