tisdag 22 november 2016

Vantar, vantar, mera vantar...

 Så kom den igen. Ruschen när man igen skulle plocka fram varmt åt Prinsessan på händerna och märkte att nästan alla vantar börjar igen vara för små! Dessutom hade förskolegruppen otur att inte ha något torkskåp innan värsta ovädret bröt ut, så det behövdes flera vantar för att hålla en Prinsessa torr och varm om händerna.

Så det var bara att ta itu igen. Novitas 7 bröder garn brukar vara en av mina favoriter till vantar så jag började med att gräva i de gömmorna efter någon passlig färg. Hittade Tiger-färgen som jag gissade att Prinsessan kunde gilla att bli en liten tigertass. Därtill Marchmellows-färgen jag stickade redan benvärmare åt henne av. Till slut tog jag ännu och stickade åt henne ett par Finlands-vantar, som hon skall få på självständighetsdagen i julkalenden den 6.12.

Nu borde jag ännu ta och sticka några par tunnare vantar, som innervantar (bästa sättet att hålla sig varm och lite längre torr är att ha ett par lite tunnare vantar som sitter bra på handen, och sedan på det ett par lite tjockare par ovanpå) eftersom hon har lyckats tappa bort två högervantar av det tunnare slaget redan på förskolan...

Favorittummen är fortfarande den indiska tumkilen, men eftersom dotterns hand börjar bli längre och smalare brukar jag förlänga tumkilen, så att jag stickar ett mellanvarv utan ökningar mellan ökningarna antingen mellan varje eller varannan ökning.

De pastellfärgade Marchmellows-vantarna är KyJy #15.2 med en vikt på 47 g, medan de tunna randiga är KyJy #15.1 med en vikt på 15 g.

Och till slut vill jag ännu dela med mig hur kul det är emellanåt att försöka ta foto på sina alster. Linslusen vill ha också vara med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar