onsdag 28 december 2016

KyJy #17; pannband eller krona

Ytterligare ett ex tempore project kröp in på min lista, gonom att jag dagen innan suttit och surfat runt på en massa bilder på olika handarbeten och lagt märke till ett pannband som var stickat i form av en krona. Jag blev klart fascinerad och skissade hastigast ett ungefärligt mönster (Det verkade nämligen som om den var stickad uppifrån och ner istället för nerifrån och upp!), men glömde den ganska fort. Ända tills Prinsessan och jag på morgonen stod inför problemet att få frisyren in i mössan... Hon hade velat ha en LillaMy-frisyr, med allt hår virat ihop till en tofs mitt på huvudet och den gick ju inte bra in i mössan. Eftersom det ännu inte var så kallt ute, så konstaterade vi att man borde klippa upp mössan så skulle den skydda öronen, men inte förstöra frisyren. Då kom jag ihåg kronan / pannbandet från dagen innan och när jag väl fått henne iväg till Förskolan tog jag itu med att finslipa lite mitt mönster och prova mig fram till ett fungerande mönster med rätt antal mönsteromgångar för att passa i storlek.
Själv var jag sjukskriven på grund av att jag inte hade någon röst... Tråkigt att sitta hemma när man i princip är helt frisk, det enda problemet är att jag inte får något ljud ur mig, men jag kan ju inte ge telefonsupport utan röst, så fick snällt stanna hemma i nästan två veckor. Men man ska ju se positivt på saker och ting, så jag tog itu med att sticka och virka av hjärtans lust! <3
Jag har länge haft ett nystan rosa Novita Hile liggande i mina garngömmor. Vad jag ursprungligen hade tänkt sticka av det, kommer jag inte ens ihåg, men kanske det var en mössa eller dylikt. Men nu ropade det åt mig att det ville bli en krona! Så sagt och gjort; tjockt, gosigt, rosa, glittrigt garn, som innehåller 20% ylle, det passade ju perfekt till en öronvärmande krona åt en lite Prinsessa!
Den gick i ett nafs att sticka och det gick åt bara 37 g av garnnystanet.


Jag bestämde mig för att sticka en till, den här gången i det pinkfärgade reflexgarnet Red Heart Reflective. Jag hittade ett litet nystan som vägde dryga 40 g, så jag tänkte att det borde ju räcka till... Eller så inte... Jag fick göra den lite smalare, ett par varv kortare, för det här garnet vägde mer än det andra. Jag har lekt lite med tanken på att sy en mössa i fleece som jag sedan skulle sy fast reflexkronan på, men jag har ännu inte presenterat idén för Prinsessan, så vi får se.





1 kommentar:

  1. Försökte kolla på bilden och hastigt skriva ner ett mönster. Garanterar inte att det är felfritt, måste ännu kolla upp det hemma när jag har den stickade kronan tillhands.
    Observera att kronan stickas uppifrån och ned.

    Lägg upp 14*8 = 112 m och sticka runt med rundsticka eller strumpstickor.
    Sticka 11 aviga m, ta ihop 3 m (rät, inte avig), så att den mittersta maskan är överst, upprepa 7 gånger till.(12x8 = 96 m)
    Ett rätt varv.
    Sticka 9 aviga m, ta ihop 3 m (rät, inte avig), så att den mittersta maskan är överst, upprepa 7 gånger till. (10*8 = 80 m)
    Ett rätt varv.
    Sticka 3 r, omsl, 1 r, omsl, 3 r, ta ihop 3 m, så att den mittersta maskan är överst, upprepa 7 gånger till. (10*8 = 80 m)
    Ett rätt varv.
    Sticka 2 r, omsl, 3 r, omsl, 2 r, ta ihop 3 m, så att den mittersta maskan är överst, upprepa 7 gånger till. (10*8 = 80 m)
    Ett rätt varv.
    Sticka 1 r, omsl, 5 r, omsl, 1 r, ta ihop 3 m, så att den mittersta maskan är överst, upprepa 7 gånger till. (10*8 = 80 m)
    Ett rätt varv.
    Avsluta med att sticka några varv, varannat avigt varannat rätt (i reflexkronan har jag 2 upprepningar, i den glitterrosa 3 upprepningar.)
    Maska löst av och fäst trådarna.

    SvaraRadera