onsdag 28 december 2016

Halsdukar, halsdukar, halsdukar...

Ja, så börjar det bli höst. Kallt, mörkt och ruskigt väder, då man vill vira in sig i en stor fluffig halsduk som man kan gosa in hakan i. Prinsesskusinerna fick varsin virkad halsduk för tre (!?!) år sedan, den ena gjorde jag tydligen alltför liten, eftersom hon växte ur sin på ett år, men den andra halsduken (som finns nämnd här) är ännu i användning. Nu frågade min syster om jag kunde göra en ny åt den stackars prinsesskusinen som är utan, vars halsduk blev alltför liten allför fort.
Sagt och gjort. Jag gick ner till butiken och samlade ihop alla nystan av ett supermjukt och skönt garn Red Heart Soft (som är "bara" akryl, men som jag har varit väldigt nöjd med i de arbeten jag hittills gjort), tog foto på dem och skickade för val av färger.


Hon har just nu kommit in i en grön period, så hon önskade grönt och vitt.

Jag mätte min egna köpistubhalsduk, längden var ca 160 cm och bredden ca 40 cm.
Garnets rekommendation är virknåls storlek 5mm, men eftersom jag ville ha halsduken fluffig, gick jag upp till storlek 6mm.


Jag lade upp 170 m med en tjockare virknål (8mm), eftersom jag har märkt att när jag lägger upp kedjemaskor blir det en väldigt spänd kant. Jag har kommit fram till alternativen att ta en större virknål för första varvets kedjemaskor eller virka dubbelt så många kedjemaskor och sedan virka stolpar i varannan maska.
Jag dubbelkollade två gånger att jag inte hade tvinn på min kedjemaska innan jag slöt till en ring med en smygmaska.
Därav började jag virka stolpar med 6mm virknål. Varvet slöt jag med en smygmaska och första stolpen består av 3 kjm.
Två nystan räcker till dryga 16 v, (ca 24 cm i bredden) men eftersom jag hittade på ett mönster med 4v grön, 1v vit, 3v grön, 2v vit, 2v grön, 3v vit, 1v grön och 4v vit som blev 20 v (ca 30 cm i bredden) så handlade jag ett par nystan till (de är ju inte så dyra...)
Eftersom den blev väldigt snabbt klar, så frågade jag hennes syster om hon också ville ha en till, och hennes val föll på svart och grått, i samma mönster som den gröna. Båda blev klara i precis perfekt tajmning, kvällen innan prinsesskusinerna anlände på besök.


Den tredje blev åt Prinsessan, men eftersom hon ännu är ganska mycket mindre så minskade jag maskorna till 150 m. Hon valde rött som tema i tre olika nyanser; rött rosa och lila. Hon ville ha smala ränder och jag funderade först på att följa samma teknik som tidigare, men att följa två trådar upp på ett och samma ställe i halsduken kommer att ge en mycket tydligare skarv, så jag kom på idéen att virka 50 m av varje färg och sedan fortsätta med följande. Det innebär att det blev smalrandigt, med lite spiralkänsla.

Jag stickade också en matchande dragspelsmössa åt Prinsessan.

Vikten eller garnåtgången blev ganska olika trots att de alla tre var ganska lika i storlek; grön-vita vägde 227 g, grå-svarta 334 g och rödrandiga 150 g. Till mössan gick det åt 73 g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar