onsdag 20 juli 2016

KyJy arbete #3

Som tredje arbete fick jag ett plötsligt infall att sticka spetssockor åt Prinsessan.

Efter några dagars letande efter olika spetsmönster hittade jag en bild som jag gillade. Till slut efter några "trial and error" försök, hittade jag på hur det ungefär borde stickas, och planerade sockorna enligt det. 

När jag försökte föreslå en färg jag hade hemma ur garnet Shachenmayr Fine Wool, fick jag kommentaren: "Jag vill ha grönt!" 
Suck, hemma fanns det ljusblå, rosa, rött, lila, turkos, men ingen grön... Nå, igen en orsak att åka till garnaffären, tjoho! Som tur kunde jag på samma resa köpa ett nytt set med 2½ strumpstickor, hittade ett set med röda aluminiumstickor på 15 cm längd, vilka har varit helt underbara att sticka med!


Jag har dessutom experimenterat en del med olika sätt att sticka hälen, och förde nu mitt experiment vidare och hittade på ett helt nytt sätt att sticka hälen som jag gillar mycket, eftersom det verkar sitta ganska bra och man inte behöver plocka upp en massa maskor i den. 

Garnet som jag nämnde tidigare, är ett så kallat reumagarn, mycket mjukt och inte alls stickigt; Shachenmayr Fine Wool, med stickorna 2½. De tog förvånansvärt länge att sticka och döm om min förvåning när de vägde endast 27 g!

Det innebär att jag fick fortsätta med ett par till, den här gången började jag från tån och med ett enklare spetsmönster. Också här funderar jag på att lite experimentera med hälen, för att hitta på en häl som man kan sticka från tån upp i liknande stil som den förra.


Första paret påbörjade jag 4.7.2016 och de blev klara 15.7.2016 (förutom att jag behöver fästa alla garnändor), det andra paret påbörjades samma dag men är under arbete.

Status: påbörjat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar