torsdag 21 juli 2016

Mönster till spetssockorna med min udda häl (i KyJy #3)

På dessa spetssockor jag stickade, lade jag upp 14 maskor per sticka dvs totalt 56 maskor. Som uppläggning har jag börjat använda en uppläggningsmetod som kallas Chinese Waitress Cast-on (med virknål). Den är dels ganska elastisk och dels ger den en nätt kant. Dessutom behöver man inte gissa sig till hur mycket garn det går åt till att lägga upp maskorna.
Mönstret i början såg jag för många många år sedan som resår i en tröja, som jag någon gång började sticka, men som efter många misslyckade försök, till slut sprättade upp och stickade till något annat. Det går att variera i både bredd och längd, men eftersom mitt andra mönster hade 7 maskor så mallade jag även det här första till samma.
Själva spetsmönstret är en blandning av fläta och spets, och jag började på ett sätt men lade till ett varv i mitten av sockorna. Eftersom jag dels stickade båda sockorna samtidigt, och dels är ändringen så liten, så märker man det knappt.



Egentligen är min udda häl ett sammelsurium av många idéer och mönster jag hittat någon gång på internet, men sedan dels har svårt att hitta pånytt och dels vill alltid ändra och anpassa för att passa min egen stil.





Jag började med slätstickning över 5+9+5 (totalt 19) maskor, dvs över tre flätor och de aviga mellan dessa tre. På inre sidan av dessa 5 maskor lade jag till 1m först vart 3e varv (5 gånger) och sedan 1m varannat varv (7 gånger). Totalt hade jag då 43 räta maskor i hälen.
De övriga maskorna fortsatte jag normalt sticka mönster på.
Nu borde man alltså ha en så lång och bred häl så att det bara är att börja med minskningarna vid sulan.
Eftersom jag ville ha sulan formad som ett U, så började jag de första intagningarna på liknande sätt som fransk häl; Från mittenmaskan mitt bak, sticka 2 maskor, sticka ihop 2m (SSK-stil), sticka 1m. Vänd. Lyft första m, sticka avigt 6m, ta ihop 2m, sticka 1m. 
När jag hade 15m på sulan, fortsatte jag med ihoptagningarna utan att sticka den sista maskan efter ihoptagningarna tills jag hade kvar lika många maskor som jag började med (eller så många man behöver på foten). Jag kom tillbaka till mina 19m.
Fortsatte sedan på vanligt sätt med att sticka foten.


Jag ville minska bort spetsmönstret på ett nätt sätt, så att tån skulle vara utan hål som tårna kan i misstag tappa bort sig i. Jag valde att flytta de två räta och två aviga maskorna vid övergången av slätstickning och mönster, så att jag först vart tredje varv tog ihop två av mönstermaskorna och lade till vid de två räta. Så småningom (efter 5 gånger), bytte jag till varannat varv (9 gånger) och till slut på varje varv, avslutande med att ta ihop de 3 mittersta maskorna till en med två vridna omslag på var sida. Därefter stickade jag tills sockan var tillräckligt lång och tog ihop för tån på vanligt sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar