onsdag 26 oktober 2016

KyJY #10; sommarsjal

Eftersom jag året runt är nästan tvungen att gå med något runt halsen för att undvika nackspärr (dessutom börjar jag vänja mig och trivas mer och med med det) så ville jag försöka mig på att sticka eller virka en lätt och luftig sommar"sjal". Egenntligen är det väl en halsduk eller nackvärmare eller dylikt. Jag har blivit förtjust i ett mjukt bambugarn, Alize Bamboo fine, som jag tänkte pröva med.

Jag hade garnet länge liggande hemma eftersom jag inte kunde komma på om jag skulle virka eller sticka och hurdant mönster jag skulle använda mig av.
Till slut när jag surfade runt och tittade på olika tekniker och spetsmönster råkade jag in på New Stitch A Day sidan där det finns ett stort bibliotek med både skriftliga beskrivningar, diagram och videotutorials. Där råkade jag på mönstret Feather and Fan Lace Stitch som jag blev fascinerad av och ville pröva mig på. Den är otroligt enkel, men ändå lite annorlunda och erbjuder lite omväxling. Den blev snabbt mitt resehandarbete; perfekt, eftersom det var endast ett nystan, rundsticka och relativt enkelt mönster.


Garnet är ganska tunt, men jag ville att sjalen skulle bli luftig, så jag valde en större sticka storlek 5. Mätte från en av mina trikåsjalar att omkretsen skulle vara ca 150 cm och mönstret krävde att totala maskantalet var delbart med 24 m. Efter lite räknande och provlappsstickande, kom jag fram till att 12 mönsteromgångar kunde vara passligt, så jag lade upp 288 m.
Jag stickade runt med rundsticka för att dels undvika att behöva sticka aviga varv och dels för att undvika söm.
Mönstret var som sagt enkelt. 3 varv rätstickning, vart fjärde varv mönsterstickning enligt följande:
sticka *2m ihop* 4 gånger, *omslag, 1 rm* 8 gånger, *2m ihop* 4 gånger, och upprepa hela varvet till slut. När jag märkte att nystanet började ta slut, slutade jag helt enkelt med tre vanliga varv innan avmaskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar