onsdag 12 oktober 2016

KyJy #12 och #13; dockkläder åt Rapunzel

Prinsessan kom till mig en dag när jag satt och surade över att vara tvungen att sitta sjukskriven hemma utan röst, eftersom det inte går så bra att tala i telefon på jobbet när flunssan tagit rösten totalt.

- Mamma, du har blivit mormor!

Va? Nu redan? var mina första tankar, eftersom prinsessan ändå "bara" är 6 år gammal ännu?!
Men det visade sig att prinsessan som inte har hittills visat nästan något intresse för dockor, hade grävt fram sin Rapunzel toddler-docka (som i ärlighetens namn mamma själv hade blivit urförtjust i och handlat åt henne till julen året innan) och kom nu och klagade på att hennes stackars barn fryser.

Så där fick jag en idé till ett ex tempore projekt till min KyJy-utmaning. Jag skulle sticka dockkläder!

Jag hittade ett par rosa "ylle"strumpbyxor som jag har stickat tidigare någon gång åt en annan av hennes dockor, men de visade sig passa perfekt också åt Rapunzel, så nu var hon i alla fall varm om fötterna och benen.
Hittade några nystan Novita Hattara i ljuslila och rosa som jag någon gång köpt för en billig peng med tanke att sticka något åt prinsessan av det, men inte gillat att sticka med det överhuvudtaget, eftersom det känns lite väl opålitligt. Men till det här passade det perfekt.
Rapunzel skulle få en varm och gosig vinterklänning!
Lade upp maskor på måfå och började sticka rundstickning, minskade lite på måfå och eftersom jag hade under dagen, medan prinsessan var på förskolan, Rapunzel fritt till mitt förfogande för prövning, så kunde jag alltid prova mellan varven att klänningen satt som den skulle. När jag kom till midjan (jag började alltså nerifrån) så började jag sticka fram och tillbaka istälet för att få in flickan i klänningen på nåt vis. Jag valde att göra raglantyp och lade till några maskor över armarna och minskade i några varv innan jag avslutade för halsringning. Ploickade upp maskor för ärmarna och stickade nästan raka ärmar för att de inte skulle bli omöjliga att klä av och på. Sydde fast en liten bit kardborrband på ryggen så att klänningen kunde lätt slutas och öppnas av små barnfingrar.

För att pigga upp den enfärgade lila klänningen stickade jag hastigt en rosa väst till som knyts med ett band ihop framtill.

Jag hittade ett garn i häftig färg Novita Aaria i färg syklamen, som bara ropade åt mig i matbutiken att det ville följa med hem och bli kläder åt Rapunzel, så jag måste ju bara rädda det stackars garnnystanet och sticka en tröja med tillhörande kjol. I mina gömmor hittade jag några gamla knappar som verkligen är gamla. Jag har ärvt min knappsamling av min farmor för snart 20 år sedan som berättade att hon under krigstiden satte och sprättade kläder och tog till vara allt som bara kunde återbrukas. Med tre vilda pojkar i huset fanns det alltid något att lappa, sy eller sprätta.
Fick ett infall och broderade dessutom ett R av guldtråd på tröjan fram åt Rapunzel.

Därtill bör ju varje barn ha åtminstone en uppsättning med mössa, halsduk, vantar och sockor. Jag har en samling akrylgarn i diverse färger som jag brukar ibland använda till att sticka eller virka provlappar när jag vill pröva något nytt mönster eller dylikt. Till det här passade de ju perfekt och fastän det turkosa garnet tog slut när jag stickat mössan och första vanten klar, så kompenserade jag det genom att sticka den andra i en avvikande grön färg och fortsatte virka halsduken i samma färg. Halsduken fick turkosa fransar, så blev det en helhet av dem ändå. Sockorna blev rosa, och märkte först efteråt att de nu är samma färg som strumpbyxorna, men det verkade inte störa den nyblivan mamman.

Garnåtgång var 38 g för klänningen, 17 g för västen, så de bildade KyJy #12 med sina 55 g.
Tröjan vägde 16 g, kjolen 14 g och vintersetet 36 g, så de blev KyJy #13 med 66 g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar