torsdag 13 oktober 2016

KyJy # 9; disktrasor

Jag köpte från matbutiken Prisma ett nystan svart Novita Cotton Linen, som jag tänkte pröva sticka eller virka lite disktrasor av. Efter att jag köpt läste jag lite negativ feedback om garnet att det luddade sig lätt så jag höll nästan på att lämna det till sitt öde i mina garngömmor. Men till slut tog nyfikenheten över handen, eftersom jag ville pröva lite nya sätt att göra disktrasor.

Först ville jag pröva att slå ihop två tekniker, dels har jag gillar de mossvirkade trasorna jag gjort tidigare, och dels de femkantiga trasorna, så försökte mig på att göra en femkantig mossvirkad disktrasa. Mossvirkning går ut på att virka en kedja, sedan i varannan maska virkas en fast maska och över varannan en kedjemaska, vänd och virka fast maska i förra varvets kejdemaskor och hoppa över fasta maskorna med en ny kedjemaska. Det resulterar i att arbetet är mycket elastiskt på höjden, men inte så mycket på bredden.
Jag tappade bort mig en hel del, men konstaterade att det inte märks. Blev lite missnöjd över hur det blev, eftersom elasticiteten inte ju funkar så bra när man virkar runt, så fler kommer det inte att bli, men den som finns fungerar som den ska. Vikten blev 18 g.

Till följande ville jag prova sticka, så det blev vanlig mosstickning. Urtråkigt att göra, fungerar helt bra, men blir nog inte fler av den sorten heller i första taget. Lade upp lite för få maskor, så den blev dessutom lite för liten, med en vikt på bara 12 g.

Jag har alltid motsatt mig att sticka bara rätstickning, eftersom jag inte tycker om utseendet på texturen, utan gillar hellre slätstickning. Men eftersom den sortens textur fungerar bra på just disktrasor tänkte jag för en gångs skull sticka rätstickning. För att inte tröttna alltför lätt, bestämde jag mig för att börja i ett hörn med tre maskor och sticka den diagonalt genom att öka en maska i början va varje varv tills trasan är tillräckligt stor och då ändra till att minska i början av varje varv tills tre maskor kvartstår.  När jag hade en av varje klar gav jag dem till Hubbyn för hans åsikt vilken han trodde skulle fungera bäst och den diagonalt stickade fick bästa betyg. Den var dessutom så pass rolig att sticka, så det blev en till av bara farten, så att jag kunde överskrida den krävda vikten på 50 g. Vikterna på dessa blev 14 g per trasa.

Alla trasorna fick en kedjevirkad ögla så att de kan vid behov hängas upp för att torka. Totalvikt på dem var 58 g.

Jag har använt dem en del, och de har nog fungerat bra, inte har jag märkt av att de skulle ludda av sig, men å andra sidan så i den användningen vi har skulle det inte ens märkas om det lossnade några små ludd nu och då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar