torsdag 16 november 2017

Prinsesskrona till Prinsessans kalas

Jag började leta efter ett inlägg jag var säker på att jag gjort, men det har tydligen helt totalt glömt! Jag virkade för flera år sedan, till prinsessans 4 års kalas kronor åt alla inbjudna barn. De inbjudna var både flickor och pojkar i åldern 0-5 år. Jag hade hittat på internet en bild (tyvärr har jag bara i tiderna sparat bilden, så jag kan inte ge credit till den person som ursprungligen skapat den. Kontakta mig gärna om du känner igen dig?)
 Här poserar födelsedagsbarnet med sin fina prinsessklänning och rosa krona. Jag virkade tidigare en annan, som jag stärkte med sockerlösning, men den hölls aldrig på och blev därför aldrig använd. Den här är följsam och bekväm.
Jag virkade två olika storlekar. Hemma hittade jag garnet Novita Samos i flera olika pastellfärger, så det blev en krona av var färg och var storlek. Eftersom deltagarna var av så varierande ålder, gjorde jag två olika storlekar. Den mindre hade 80 maskor och den större hade 88 maskor.


Mönstret är alltså användbart till olika garntjocklek och olika storlekar. Huvudsaken är att det är delbart med 8. Jag använde alltså Novita Samos, virknål 4 (om jag kommer rätt ihåg). Med min långsamma virkstil tog det mig ca en timme att virka en krona, så de går ganska fort att virka och innehåller inga konstiga virktermer.
 Varv 1: Virka 80 lm. Kolla att du inte har snurr på lm-kejdan innan du fäster i den första med en sm.

Varv 2: Virka 1 lm (räknas som första fm) och 1 fm i varje lm, slut med sm.

Varv 3: Virka på samma sätt som i varv 2.

Varv 4: Virka 3 lm (räknas som den första stolpen), * 3 lm, hoppa över 3m, 2 st i följande m * Upprepa varvet till slut, och avsluta med 3 lm, 1 st i samma m som den första st, och 1 sm i första st.

Varv 5: Virka sm till lmb. # lm (räknas som första stolpen), 2 st, 3 lm, 2 st i samma lmb, *1 lm, 1 st i följande lmb, 1  lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i följande lmb* upprepa varvet till slut, avsluta med 1 lm, 1 st i sista lmb, 1 lm och fäst med 1 sm i första st.

Varv 6: 1 fm i varje st och lm, förutom i de tre lm på varje topp, där det virkas 3 lm, fortsätt med fm till följande topp. Avsluta varvet med sm.

Fäst trådarna och trä kronan på prinsen eller prinsessan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar