onsdag 26 juni 2013

Blomexperiment

Eftersom det är så otroligt hett ute, så isolerar jag mig inne i det underbara avkylda Huset... Att måla stolarna konstaterade jag snabbt att går bäst i etapper med torkpaus emellan, så nu har övre delarna av båda stolarna fått sin första strykning.
Och välgjorda stolar var de eftersom ingen limning givit efter utan de var stadiga som berget! 
Men något måste man ju hitta på i pauserna, så nu har lila blomman fått lite mera tanke och försök. Det börjar luta åt att bli en Klematis blomma med en ljusare lila i mitten och yttre bladen i mörklila.

Klematis

Virka 10 st runt en magisk ring, och slut med en sm.
Virka i första m: fm, lm, st, lm. I andra m: dst, lm, st, fm. I tredje m: sm, fm, lm, st, lm. Upprepa tredje och andra och avsluta varvet med en sm i första m i varvet.
Byt färg.
Virka 2 fm i de två första m, fm runt lm, hst i följande m och runt lm mellan st och dst virkas 2 st, i mittenmaskan (dst) virkas 1 dst, 3lm, fm i tredje lm från nålen, och en dst i mittenmaskan.
Fortsätt nedåt på motsvarande sätt som upp: 2 st runt lm, hst i följande m, fm runt lm, och två fm i två följande m.
Upprepa 4 gånger. 



Måste medge att jag är rätt nöjd med resultatet.
Nu borde jag ännu åstadkomma lite fler blomblad, men först ska jag fortsätta med mitt väskprojekt som jag hade glömt redan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar