fredag 28 juni 2013

Stickade sommarkjolen åt lillprinsessan

Följande projekt jag slutförde var sommarkjolen jag stickat åt lillprinsessan. 

Jag stickade tidigare på våren en frillakjol åt henne i tjockt grönt akrylgarn med en volang och ville pröva med tunnare bomullsgarn med flera volanger.

Frillakjol

Kjolen är stickad i storlek 90-110. Garnet är Novita Kotiväki och jag använde 3:ans rundsticka.

Lägg upp 152 m och sticka resår (2 r, 2 a) i rundstickning i 16v. För att markera var vikningen högst upp kommer, stickade jag 2 m ihop, lägg upp en ny, och upprepade hela varvet. Fortsätt med resåren i ytterligare 16 v. 
Sticka slätstickning i 30 v. Lägg in märke med 38 m mellanrum (4 delar). Sticka på var sida om märket, 1 r, öka 1. Upprepa dessa ökningar 7 gånger på vart sjätte varv (eller tills längden på kjolen är passlig).
Frillan stickas genom att sticka *4 r, öka 1 m*, upprepa** varvet ut. Sticka 2 v vanligt rätt.
Sticka 2 r, *öka 1m, sticka 5 r*, upprepa ** varvet ut och avsluta v med 3 r.  
Sticka 3 v vanligt rätt.
I följande v *1 r, öka 1 m*, upprepa varvet ut. 
Ett varv vanligt rätt.
I följande v *2r, öka 1 m*, upprepa varvet ut.
Ett varv vanligt rätt och ta av. Jag har en tendens att sticka för tajt när jag tar av, så jag har börjat virka av istället.

Volangfrillan: Plocka upp maskor på det varvet där de först ökningarna gjordes (alltså 160 m). Sticka slätstickning i rundstickning i 3 v.
*Öka 1 m, 4 r*, upprepa varvet ut. 6 varv slätstickning, *öka 1 m, 5 r*, upprepa varvet ut, 6 varv slätstickning, *öka 1 m, 6 r*, upprepa varvet ut och 6 v slätstickning.
I följande v *1 r, öka 1 m*, upprepa varvet ut. Ett varv vanligt rätt.
I följande v *2r, öka 1 m*, upprepa varvet ut. Ett varv vanligt rätt och ta av. 
Sy ihop resåren dubbel och lägg gärna in ett gummiband, eftersom resåren har en tendens att töjas ganska bra.

Prinsessan har tjatat flera gånger på mig att göra färdig hennes kjol, få se vad hon tycker nu när den äntligen är färdig...

   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar