tisdag 25 juni 2013

Dörrkransen

Dörrkransen blev ganska knölig, de flesta andra kransar jag sett har varit frigolitkransar som man virkat på, men eftersom jag nu lever enligt mottot att "man tager vad man haver" så blev det polyestervadd stoppat i den virkade korven.


 Köpte ett nystan till av garnet jag använde (Red Heart Soft färg 00010) och tänkte ännu se om jag orkar/ids lite sy och täta där jg har virkat lösare så att inte fyllningen syns igenom, men det kan hända att blommorna täcker in det ändå.
Blommorna, och bladen jag har gjort hittills är följande:

Jag har alltid lämnat en tråd kvar för att sen kunna sy fast dem på kransen. De vita blommorna överst med gul mitt hittade jag här, trippelbladen är modifierade härifrån, de mörka bladen modifierade jag från den här sidan, de rosa dubbelblommorna med gul mitt modifierade jag från samma sida som de vita, skillnaden var att jag virkade den lilla blomman först i den främre delen av maskorna och sedan den större blomman i den bakre delen av maskorna.
De helröda "pelargonerna" vrkade jag enligt det här mönstret, de små röda  kallas "micro flowers" här och de små blå hittade jag här.
Rosorna hittade jag på massor av olika ställen, blev till slut så att jag gjorde ett sammelsurium av en massa olika och gjorde så:

Ros
Virka 51 lm. I den femte m från nålen virkas 1 st, 1 lm, 1 st. Virka 1 lm och upprepa st, lm, st i varannan m med en lm emellan, så att det bildas en rad med V med mellanrum emellan.
I mellanrummen mellan V virkas 6 st, och in i V en sm. Jag avslutade med 2 st, 1 hst, 1 fm och avslutade med 1 sm.
Lämna såpass lång tråd att du kan använda den till att sy ihop rosen med. Rulla ihop och sy undertill ihop.  

Den ena rosen är inte ihopsydd ännu utan en lång spiral.
Det jag gärna vill också ha i min krans är en solros, men eftersom jag inte hittade några bra mönster så fick jag vrida ihop ett eget:

Solros
Virka 6 fm kring en magisk ring och avsluta varvet med en sm. I andra varvet virkar man 2 fm i varje m (= 12 m), avsluta v med en sm.
Tredje varvet: varannan m 1 fm och i varannan 2 fm (= 18 m) och avsluta med sm.
Fjärde och sista varvet: i var tredje m virkas 2 fm, annars 1 fm (= 24 m), avsluta med sm. Byt färg.
Virka 6 lm, i andra m från nålen virkas 1 sm, därefter i följande m: 1 fm, 1fm, 1hst, och 1 fm. Fäst i solrosen med 1 sm i följande m.

Det kommer bild på den så småningom, den är fortfarande på kroken...

Nu har jag ännu ett orange garn jag gärna skulle vilja göra en blomma av, men har ännu inte hittat på nån bra idé. Därtill har jag två nyanser av lila, en riktigt färgstark lila och en blek, som jag skulle vilja på nåt sätt kombinera till någon intressant blomma... 
Men det återstår att se vad jag hittar på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar