torsdag 27 juni 2013

Stickade axelväskan

Jag har tydligen en period av "avsluta-halvfärdiga-projekt"...
Hittade igår en väska jag hade stickat för en tid sedan, som väntade på att få axelband och foder.
Inspiration fick jag till väskan från en tovad väska på Knitty Gritty, försökte mig först på en tovad version, men eftersom locket blev alltför kort, så ligger den nu i ett hörn och väntar på att jag skulle hitta på något vettigt att göra av den. Istället blev det sedan den här otovade i bomullsgarn.
Igår tog jag itu med den, och sydde den färdig idag. (Den blev på hälft eftersom min symaskinsnål gick av när jag sydde axelbandet fast, och jag hade ingen aning om jag hade någon hemma, så måste idag åka via butiken och köpa nya nålar.)




Axelbandsväska

Jag använde mig av svart bomullsgarn, Novitas Tiina färg 090, och stickade med 5:ans rundsticka. Storleken på väskan är 35cm bred, 10 cm djup och 30 cm hög.

Lägg upp 50 m (eller så många maskor du behöver för att få den bredd på väskan du vill ha) och sticka slätstickning i 20 v (eller så många varv du behöver för att få det djup på väskan du vill ha). Nu har du ett färdigt botten. 
Plocka nu upp maskor runt bottnet (ca 15 m per sida och 50 m på baksidan) och fortsätt sticka rundstickning i ca 60 v (eller tills du har den höjd på väskan du vill ha). 
Avmaska sidomaskorna och framsidans maskor och fortsätt sticka slätstickning tills locket är tillräckligt långt. Jag ville ha mitt lock att komma ner till nedre kanten av väskan, så jag stickade ca 80 v.
Om man vill ha lie avrundning på locket kan man maska av några av kantmaskorna lite tidigare, eller så syr man det runt när man lägger in fodret.

Fodret sydde jag av svart bomullstyg, behövde 2 bitar, den ena 80x35 cm och den andra 55x30 cm plus lite sömsmån. Den först biten består av lock, "tak", baksida och botten, och den andra biten av sidorna och framsidan. 
Sy ihop delarna så att motsvarande bokstav sys ihop, dvs, A mot A osv. och sy sedan fast fodret i väskan.

För att stadga väskan sydde jag axelbandet runt väskan, längden på mitt axelband blev ca 2,20 m.

Jag går ännu och funderar på om jag ska sy fast några virkade hjärtan eller blommor, eller, sy fast nån låsmekanism på locket, eller kanske nån inre ficka, men  nu är den i alla fall så färdig att jag kan äntligen ta den i bruk! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar