lördag 27 juli 2013

Livet utan dator

.. är definitivt inte så lätt! 
Som tur hade jag nyss fått letat fram en idé på vad jag skulle börja på när hårdskivan på in lära laptop sa upp sig, tur i oturen så gick det ändå på garantin, så fick en ny gratis, men förlorade allt jag hade på den gamla hårddisken. Nu har ju käre Hubby hållit på och tjatat på mig att göra backup på min hårddisk och spara den på våran server han satt upp, men lata jag? Hehe... Nu får mn bara svälja snällt och börja om. Alla mina dokument med recept och mönster och cv:n och... För att inte tala om alla mina bookmarks för att hitta mönster och dylikt...
Men av dumt huvud och så vidare... Onödigt att gråta över sånt man inte kan ändra på utan det är bara att glömma och börja om. Och denna gång kanske tom spara viktigare filer på servern istället? :D
Jag har nu under tiden min dator varit på service kommit åt internet antingen via telefon, vilket är väldigt begränsat, eller genom att jaga bort Hubby från hans dator, och då har jag inte velat ta upp så mycket tid så därför min blogg blivit liggande för en stund...
Många av mina virkade småprylar har fått nytt användningsområde, som tex. mitt bokmärke i form av virkad jordgubbe... Lillkissen Kuro snodde den under andra dagen hon var hos oss... Sedan så fick hon ett eget litet trygghetsbo i virkade gröna ringen som skulle bli en dörrkrans, men kanske den ännu skulle tjäna sitt syfte efter att hon vuxit ur den... 
Började virka en liten rosa mus åt henne, med tanke att den ska få en lång, lång svans man kan leka med henne med den, men eftersom jag tänkte fylla den med kattmynta, så får den vänta tills jag fått skaffat lite torkad kattmynta...

Senast hade jag som större projekt en idé om en top eller liknande, efter en hel dags letande kom jag fram till att virka en cirkelvirkad sjal med ärmar. Den skulle virkas med ganska tjockt garn och 9:ans nål, mönstret hittade jag här.  
Hittade hemma ett ganska tjockt, rött bomullsgarn (Novita Tiina), som jag prövade virka med 8:ans nål, och resultatet blev helt bra. Jag hade deadline tills idag, då vi skulle på en fest, men eftersom jag fälldes av en sommarflunssa igår så blev projektet ännu lite hängande och jag sov medan de andra festade... Jag ändrade ju en hel del på odellen, dels så slutade jag ganska tidigt att virka runt, eftersom det skulle ha blivit en alltför stor krage åt mig, utan vände istället på framsidorna så att det mera blev en v-ringning fram. Dessutom så ville jag ha en tjockare kant så i sista varvet virkade jag i varje maskbåge 8 stolpar med en smygmaska i fasta maskan mellan maskbågarna. Jag har ännu lite kvar av ärmarna, försöker virka dem samtidigt så att jag byter ärm efter några varv för att komma ihåg att virka dem likadana.
Men kanske jag imorgon skulle komma lite vidare på den om jag bara klarar av att virka istället för att bara snyta mig... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar