lördag 13 juli 2013

Stuck...

Jag har fastnat... Jag kom så långt som att få båda ärmarna färdigvirkade, med kant, och påbörjade också kanten runt framsidorna och nertill... Jag fastnade dels för att jag inte riktigt har vision över hur halsringningen ska se ut, och dels för att jag inte vet hur jag ska knäppa tröjan... Suck...
Nu har jag istället suttit och stickat på de tunna sockorna och fingervantarna, men de tar såå läänge att sticka när jag stickar med så tunna stickor, så jag funderar på nåt annat istället... 

Det är ju inte riktigt brist på val förstås... Här i högen finns bara några, bl.a. en början till en virkad dödsskallesjal i mohair (Novita Rose), mönstret hittade jag här. Här finns också en snedstickad, randig tröja i bomull åt Prinsessan,som annars är färdig, den skulle behöva ny ärmar, eftersom de nuvarande blev ganska usla att se ut. Inspiration till denna hittade jag via Knitty Gritty och garnet är Novita Tiina. I samma garn finns också en svart tröja åt Prinsessan, som jag hade tänkt brodera med blommor eller något liknande, men fastnade av någon anledning vid ärmarna. Den är en raglanstickad tröja, stickad uppifrån ner enligt eget huvud.
Jag har också orange yllebyxor åt Prinsessan på hälft. Eftersom hon är väldigt varmblodig av sig så är det onödigt att hon har mycket varma kläder på sig, eftersom hon bara blir varm, men konstaterade att ett par tunna yllebyxor i halvlängd håller rumpan varm när hon sitter i snödrivor eller rutschar kana eller dylikt. De är stickade enligt eget mönster i Novita Nalle (om jag kommer rätt ihåg, eller så var det Seitsemän Veljestä) och jag, som lider av en-strumps-syndromet (=slutar ofta projektet efter ena sockan, eftersom det antingen är tråkigt att sticka en likadan till, eller svårt att koma ihåg hur man gjorde den första), har prövat på en ny metod att sticka båda benen på en gång på en rundsticka. Av någon anledning (=sommaren kom och behovet till yllebyxor sköts upp till hösten) så blev de hängande de också...
Men jag skulle vilja göra något nytt... Men frågan vad man skulle hitta på är vad?
En idé jag lite lekt med att göra skulle vara att virka en framsida till en top och sy fast den på en redan färdig top, men det skulle behövas ett ganska tunt garn för att bli bra och då tar det ganska lång tid, och sommaren är över innan jag blivit klar. Men kanske jag skulle ta och lite surfa efter idéer omnågon annan också kommit på liknande idé...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar